/ یوسف نیا: ایجاد فضای رقابتی از اهداف جشنواره استداور جشنواره «زیر چتر لبخند» گفت: كار جشنواره در حقیقت ایجاد یك فضای رقابتی است تا برنامه سازان با به كارگیری قوه خلاقه بتوانند برنامه
به گزارش خبرگزاری فارس، هیات داوران جشنواره «زیر چتر لبخند» رادیو بررسی آثار راه یافته به بخش نهایی را آغاز كرده تا اسامی نامزدهای دریافت جایزه تا 9 اسفند معرفی شوند.
مریم جلالی رئیس كاخ موزه نیاوران و از اهالی صداوسیما، سعید یوسف نیا شاعر و مدیر سابق رادیو صبا و امیرحسین مدرس مجری و نویسنده از افراد حاضر در هیات داوران جشنواره هستند.
«سعید یوسف نیا» در گفت و گو با گزارشگر رادیو صبا درباره جشنواره «زیر چتر لبخند» گفت: جشنواره طنز رادیو گام موثری برای رسیدن به بالاترین كیفیت طنز در رادیو است، اگرچه این حركت اولین گام است، یقینا گام موثری است. كار جشنواره در حقیقت ایجاد یك فضای رقابتی است تا برنامه سازان با به كارگیری قوه خلاقه بتوانند برنامه هایی را طراحی و تولید كنند كه تكراری نباشد.
یوسف نیا درباره استفاده از استعدادهای كشف شده در اینگونه جشنوارهها در صدا و سیما بیان داشت: هنرمندان از راههای مختلفی جذب صدا و سیما میشوند، مثل دانشكده، آزمون كلاس های گویندگی، جلسات آموزشی و مسابقات گویندگی و اجرا كه جشنواره هم یكی از این راه ها است و غالبا استعداد های كشف شده بعد از آموزش های اولیه جذب صدا و سیما می شوند. من در زمان مدیریت رادیو صبا شاهد جذب استعدادهای جدیدی به عنوان گوینده و تهیه كننده در این شبكه بوده ام.
داور جشنواره زیر «چتر لبخند» درباره موفقیت شركت كنندگان در بخش حرفه ای گفت: آثار رسیده به این بخش به طور میانگین با امتیازی بین 70 تا 80 درصد توانستند در ساحت طنز جلوه گری كنند، البته برنامه هایی موفق تر از سایر برنامه ها هم در میان آثار حرفه ای دیده می شد كه با درصد بالاتری درخشیده اند.
وی درباره معیارهای ارزیابی در این جشنواره گفت: اولین و مهمترین معیار من در ارزیابی این برنامه ها این است كه بدون هیچ پیش داوری ذهنی شنونده برنامه باشم، اگر از آن لذت بردم به دنبال پاسخ این سوال می گردم كه «چه دلیلی باعث شد من جذب این برنامه شوم؟» پس از آن با دقتی تخصصی به دنبال نقاط قوت آن می گردم و آن وقت به تهیه كنندگی خلاقانه و صحیح، گویندگی درست و شایسته، متن عالی، موسیقیهای به جا و ریتم مناسب می رسم كه همه این عوامل در كنار هم باعث تولید اثری جذاب و شنیدنی می شوند.
وی افزود: این برنامهها برای عامه مردم ساخته شده اند و به قشر خاصی تعلق ندارند. اگر یك برنامه را خواص بپسندند و مردم بفهمند، یعنی این اثر، خوب است و ماندگار می شود.
سعید یوسف نیا در پاسخ این سوال كه «رادیو صبا در ایجاد لبخند و شادی مردم چقدر موفق بوده است؟» گفت: با راهاندازی رادیو صبا ایجاد نشاط و خنده و شادی مردم به صورت تخصصی به این شبكه رادیویی اختصاص داده شد. البته در تمام شبكه ها برنامه های شاد و طنز ساخته می شود ولی به صورت تخصصی و اینكه یك شبكه تمام همتش تولید برنامههای شاد و پرنشاط باشد تنها در رادیو صبا اتفاق میافتد.
وی در ادامه درباره بیان مسائل و دغدغه های مردم با نگاهی طنز در این شبكه گفت: ساحت طنز بیان دغدغه های مردم است به شرطی كه این دغدغه ها لوث نشوند و نویسنده آنها را به سخره نگیرد و در جهت نقد دلسوزانه برنامه بسازد. در طنز، بیان دغدغه ها و مشكلات مردم باید با مهربانی و بی غرض و عاری از خشونت و عصبانیت باشد.
یوسف نیا گفت: وظیفه طنز فقط بیان دغدغه های مردم نیست، طنز جلوه های دیگری هم مثل فكاهه، لطیفه، مطایبه و... دارد و گاهی لازم است، تنها با بیان یك لطیفه ساده، شادی و لبخند را به مردم هدیه داد. وظیفه رادیو صبا به عنوان یكی از مراجع مهم و تاثیرگذار طنز كشور این است كه به تمام جنبه های طنز بپردازد.
وی درباره استفاده از شعر طنز در آثار رسیده به جشنواره گفت: برخی از شركت كننده ها به خوبی از ظرفیت شعر طنز استفاده كردند و برخی نیز موفق تر بودند و با به كارگیری این ابزار با بیانی شیرین تر و موثرتر پیام خود را با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روز جامعه به گوش مخاطب رساندند كه قابل تقدیر است.
داور جشنواره زیر «چتر لبخند» درباره ارزیابی آثار رسیده به بخش مردمی گفت: نباید از شركت كنندگان در این بخش توقع بالایی داشت ولی در كل، آثار رسیده دارای نقاط قوت زیادی هستند كه قابل تقدیر است. نكته قابل توجه در این آثار این است كه با شنیدن برنامه های ساخته شده در بخش مردمی احتمالا به این نتیجه می رسیم كه حدود 60 تا 70 درصد ساختار و محتوای این برنامه ها تحت تاثیر برنامه های رادیویی بوده است و این یعنی شركت كنندگان در این جشنواره علاوه بر داشتن استعداد طنز ، از شنوندگان ثابت رادیو هستند.
وی درباره موضوعات آثار رسیده به جشنواره گفت: در آثار رسیده به این جشنواره موضوعات گسترده ای وجود دارد، از برجام گرفته تا آلودگی هوا، فوتبال، روابط خانوادگی، موضوعات اجتماعی و اقتصادی و... در مجموع طنز ، حوزه گسترده ای دارد و آثار رسیده به جشنواره موضوعات زیادی را پوشش داده است.