نیلوفر قاسمی، تهیهكننده برنامه «یادآوا» با تاكید بر اهمیت پاسداشت موسیقیهای اصیل دفاع مقدس، از معرفی هفت قطعه نادر و تاثیرگذار میگوید كه روزگاری در پادگانها و میان رزمندگان نواخته شدهاند.
به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، برنامه «یادآوا» از رادیو با رویكردی متفاوت و فرهنگی به استقبال این ایام رفته است. نیلوفر قاسمی، تهیهكننده این برنامه، در گفتوگویی اختصاصی درباره اهداف و محتوای ویژه این هفته از «یادآوا» توضیح داد.
او در ابتدای صحبتهای خود گفت: «در برنامه یادآوا قرار است با یاد هشت سال دفاع مقدس، از همدلی هنرمندان با مدافعان آن روزها یاد كنیم. ما این همدلی را از زاویهای هنری و فرهنگی بررسی میكنیم، بهویژه از دریچه موسیقیهای اصیل و اركسترال ایرانی كه در آن دوران خلق شدهاند و كمتر شنیده شدهاند.»
قاسمی با اشاره به اهمیت ثبت و بازخوانی میراث هنری دوران دفاع مقدس، ادامه داد: «در این برنامه تلاش كردیم تا پاسداشت میراث مقاومت را از مسیر هنر و موسیقی پی بگیریم. به همین منظور، به سراغ قطعاتی رفتیم كه تاكنون كمتر شنیده شدهاند اما در همان سالهای دفاع مقدس نواخته شدهاند و با جان و دل مردم و رزمندگان گره خوردهاند.»
به گفته تهیهكننده برنامه، بخشی از این قطعات توسط بنیاد رودكی و با عنوان «هشت سال این روزها» منتشر شدهاند: «این قطعات در روزهای جنگ، در پادگانها یا مناطق مختلف اجرا میشدند تا همراهی و روحیهبخشی به رزمندگان داشته باشند. برنامه یادآوا در قالب یك بخش گفتوگومحور با یكی از پژوهشگران حوزه موسیقی، این هفت قطعه موسیقی را معرفی میكند و درباره فضای خلق، ساختار موسیقایی و پیام آنها با مخاطبان صحبت خواهد كرد.»
نیلوفر قاسمی همچنین افزود كه این برنامه فرصتی است برای شنیدن صداهایی كه گواهی هنرمندانه بر مقاومت مردمی در سالهای جنگ تحمیلی هستند:
«ما در «یادآوا» به دنبال آن هستیم كه نه فقط خاطرهها، بلكه صدای آن روزها را دوباره زنده كنیم. این قطعات سندهای شنیداری مهمی از روح جمعی ملت ایران در دوران دفاع مقدساند كه امروز هم میتوانند الهامبخش باشند.»
برنامه «یادآوا» با محوریت موسیقی دفاع مقدس و با همراهی كارشناسان موسیقی، در هفته دفاع مقدس به صورت ویژه پخش میشود و تلاش دارد تا مخاطبان را با لایههای پنهان و كمتر دیدهشده موسیقی مقاومت آشنا كند.
«یاد آوا» از روز دوشنبه 31 شهریور به مدت یك هفته هر روز ساعت 12:30 تقدیم مخاطبان می شود.